VRAAG & ANTWOORD

Voor de Peugeot 404
Gebruikersavatar
MeneerPeugeot
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 feb 2016, 20:12

VRAAG & ANTWOORD

Bericht door MeneerPeugeot » 05 feb 2016, 02:48

Berichten gekopieerd van het eerdere forum :)
ruit'48 schreef:Stuit je bij het sleutelen aan je 404 - en hier spreek ik uit ervaring- op een probleem en/of kom je er
niet helemaal uit, aarzel dan niet je vragen hier te posten. Wellicht is er iemand die je met goede raad
op weg kan helpen.

Gr. Kees
ruit'48 schreef:Afbeelding
Ivo van Duijn schreef:OK dan. Mijn 404 familiale met een xn1 motor heeft soms een soort back fire bij het starten die geen knal in het luchtfilter geeft maar een sissend geluid waarna er een flinke rookwolk onder de motorkap vandaan komt. Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt en belanrijker nog waarom gebeurt dit ?
Groet Ivo.
Harrie schreef:
Ivo van Duijn schreef:OK dan. Mijn 404 familiale met een xn1 motor heeft soms een soort back fire bij het starten die geen knal in het luchtfilter geeft maar een sissend geluid waarna er een flinke rookwolk onder de motorkap vandaan komt. Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt en belanrijker nog waarom gebeurt dit ?
Groet Ivo.
hoi Ivo, staat de ontsteking op tijd en is die in goede conditie ?
Kleppen op de juiste klepspeling ( inlaat 0,10 / uitlaat 0,25 mm) ? Die klepspeling bepaalt namelijk ook het tijdstip
dat een klep opent c.q. sluit, het zogenaamde kleppendiagram.

grt, Harrie
Ivo van Duijn schreef:Het gebeurt met een warme motor, na bv 5 minuten.
Rook komt uit luchtfilter.
Ik heb de ontsteking al wat later gezet en met lamp afgesteld, staat hij nu precies op het juiste punt.
Kleppen heb ik ook gecontroleerd (15/30 gas)
Maar na 25 jaar Peugeot sleutelen met veel verlopende kleppen van gas rijden nog nooit het rookwolk fenomeen gezien,
Nog meer informatie;
Ik heb het blok voorzien van nieuwe zuigers/bussen maar daar kan ik geen oorzaak in fantaseren.
De kop is uitelkaar geweest en de kleigeleiders zijn eigenlijk aan vervanging toe en ik heb er andere kleppen ingezet.
Ivo van Duijn schreef:Ik heb nu het stationair LPG mengsel wat schaler gezet en nu is het niet meer gebeurt. Ik denk niet dat dit de echte oplossing is.
Ivo van Duijn schreef:Na retourtje Vogezen nog heeft de 404 nog steeds af en toe last van zn rookscheten. Op een tankstation heel vervelend, dan ben ik bang dat ze naar buiten komen rennen met brandblussers en mijn auto volspuiten. Ik zou dat dan ook heel goed kunnen begrijpen. Wat nu zeker is is dat de kop er af moet , mijn idee dat de te ruime klepgeleiders met nieuwe klep seals genoeg zouden afsluiten is onjuist bewezen. En als de kop naar de revisie man gaat moeten de kleppen er ook meteen nagekeken worden. Naast het start dingetje heeft zich verder goed bewezen.
Heeft iemand goede ervaringen met een revisie bedrijf in de buurt van Utrecht ?
Afbeelding
Harrie schreef:Na doorstarten / overnames bestaat het nog:
http://www.bolsmotor.eu
Laatst gewijzigd door MeneerPeugeot op 05 feb 2016, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.

Gebruikersavatar
MeneerPeugeot
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 feb 2016, 20:12

Re: VRAAG & ANTWOORD

Bericht door MeneerPeugeot » 05 feb 2016, 02:52

Ivo van Duijn schreef:Bevinding nr 1 in het rookwolk backfire verhaal. In de auto zit een transistor ontsteking van een 505, na demontage zag ik dat de centrifugaal gewichtjes niet goed gangbaar meer waren. Dit is dan de reden voor de back fire zo af en toe ?
Bevinding nr 2, Ik heb de kop naar een revisie bedrijf gebracht en daar bleek dat de klepseals een verkeerde maat hadden en dat een paar kleppen lekte,
De prijsopgave voor 4 nieuwe kleppen , 4klepzittingen, seals, persen en poetsen ; 404 euro. Wie kan daar nou nee op zeggen ?
Ik ben heel benieuwd hoe alles zo weer werkt.
Harrie schreef:Klinkt positief, Ivo. Er zijn oorzaken gevonden, hopelijk lost dit de problemen met BackFire op.
De gewichtjes van de centrifgaalvervroeging kun je eens proberen te smeren, ken je PTFE spray ?
Naaimachine -olie o.i.d. kan ook. Aangezien je geen contactpuntjes hebt, kan smeren absoluut geen kwaad,
bovendien zit het onder de basisplaat. Kun je er door het gat bij ? De basisplaat kan er ook uit als je de schroefjes
aan de buitenkant er uit draait.
Ivo van Duijn schreef:Ik heb hem uit elkaar gehaald. Mooi systeem trouwens waar een veertje later oppakt dan de andere.
403 Friesland schreef:Ik heb een keer een verdeler losgehaald ,die had veel ruimte op de veertjes ,de punten waar de veertjes achter zaten waren ingesleten en nog een paar dingetjes .
De steuntjes iets verbogen en toen werkte hij wel weer goed althans zo op het oog omdat ik de spelingen op de juiste plek hersteld had.
Ivo van Duijn schreef:Geen praatjes maar plaatjes

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
en morgen kan ik vertellen of het rook monster verslagen is
MarcoPeus schreef:Geweldig werk zeg.
Harrie schreef:kijk eens ! met zulke ronde borgplaten i.p.v. de klembeugels voor de cilinderbussen kan het ook, goed bedacht ;)
en dubbele moeren op de tapeinden van uitlaatspruitstuk : perfect ! !
zelfborgende ( met nylon borgring ) moeren zullen niet borgen als ze een keer flink heet zijn geweest :D
Ivo van Duijn schreef:Eindelijk, de familiale is weer thuis en alles lijkt te werken. Het was een hele bevalling. Een half jaar geleden begonnen met de originele aandrijflijn te vervangen met spullen waar ik eigenlijk niet van wist in wat voor staat ze zijn. Gaat normaal een ding stuk ,was het hier dat er verschillende dingen stuk waren en dan is het oplossen wat moeilijker. Maar hoe lastiger het is hoe groter de bevrediging. Het resultaat; een mooie vroege familiale met een 2 liter, 5 bak en een 3.6 hypoide achteras. Het rijdt fantastisch !
En nu op zoek naar het volgende project.......
Harrie schreef::) :) :)
mooi zo'n project, Ivo, daarmee heb je een zeer bijzondere 404 Familiale !
ruit'48 schreef:
Ivo van Duijn schreef: Het resultaat; een mooie vroege familiale met een 2 liter, 5 bak en een 3.6 hypoide achteras. Het rijdt fantastisch !
En nu op zoek naar het volgende project.......
Ben daar zeer nieuwsgierig naar, misschien een foto.. :?: ,

gr.KEES
Laatst gewijzigd door MeneerPeugeot op 05 feb 2016, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.

Gebruikersavatar
MeneerPeugeot
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 feb 2016, 20:12

Re: VRAAG & ANTWOORD

Bericht door MeneerPeugeot » 05 feb 2016, 02:54

svanderplas schreef:leuk en interessant dat ik dit nog even heb gelezen heb

ik start vanmiddag mijne voor t eerst op
404noir schreef:Mooie ombouw, een 404 zal best vooruit willen met een 2 liter blok!
Ivo van Duijn schreef:Wat naar boven staat een foto van de familiale. Voor een ombouw van een 404 is een 2 liter eigenlijk de laatste stap het belangrijkste is eigenlijk de overbrenging.
Bart-Peugeot schreef:Dus het rookmonster is nu definitief verslagen?
Ivo van Duijn schreef:Lijkt er wel op vandaag een uitstapje gemaakt en alles ging goed.
Bart-Peugeot schreef:Top! ;) :D
svanderplas schreef:ik heb mijne vandaag voor t eerst opgestart.
ook wat geplof maar staat nu redelijk op tijd.
gas geven gaat al wel een beetje

wat ik wel had is soms vonkjes uit de uitlaatspruitstuk naar boven komen
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.

404noir
Berichten: 290
Lid geworden op: 04 feb 2016, 16:31

Re: VRAAG & ANTWOORD

Bericht door 404noir » 23 feb 2016, 13:03

simpele vraag: hoe kom ik achter de kleurcode van mijn 404? Ik heb de term noir1000 wel eens ergens gelezen, is dat de kleurcode van een zwarte 404?

Gebruikersavatar
ruit'48
Berichten: 2774
Lid geworden op: 02 feb 2016, 13:08

Re: VRAAG & ANTWOORD

Bericht door ruit'48 » 16 mei 2016, 11:21

Weet iemand hoe je een stuurslot uit een 404 verwijdert ? Ik wil het er uit halen omdat ik geen reservesleutel heb, bij verlies
is een portier openen en een contact doorverbinden om vervolgens te starten een koud kunstje. Maar dat slot zit dan in de weg.
Om die narigheid te voorkomen had ik me voorgenomen om de vergrendeling er dan maar uit te halen.
Conduis bien et conduis toi bien sur la route avec prudence et gentillesse !

figlio del commesso
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 feb 2016, 12:42

Re: VRAAG & ANTWOORD

Bericht door figlio del commesso » 16 mei 2016, 11:35

Niet makkelijker om een sleutel te laten bij maken ?

Gebruikersavatar
ruit'48
Berichten: 2774
Lid geworden op: 02 feb 2016, 13:08

Re: VRAAG & ANTWOORD

Bericht door ruit'48 » 16 mei 2016, 15:19

Vraag me af wie een 56 jaar oude sleutel kan namaken ?
Conduis bien et conduis toi bien sur la route avec prudence et gentillesse !

Gebruikersavatar
Jineuf
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 feb 2016, 16:29

Re: VRAAG & ANTWOORD

Bericht door Jineuf » 16 mei 2016, 17:30

daar zijn wel specialisten voor te vinden.
:twisted: ROEST UIT SOEST :evil:

Ivo van Duijn
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 feb 2016, 06:44

Re: VRAAG & ANTWOORD

Bericht door Ivo van Duijn » 16 mei 2016, 19:47

Ik weet niet waar je woont maar als je in de buurt is van Utrecht bent is dit een goede; http://sleutelkoning.nl.
Ik ben daar ook wel eens met een deurslot van een 403 geweest zonder sleutel en daar maakte zo een sleutel voor.

404noir
Berichten: 290
Lid geworden op: 04 feb 2016, 16:31

Re: VRAAG & ANTWOORD

Bericht door 404noir » 18 mei 2016, 10:00

ik zoek voor mijn 404 berline van 1962 een goed passende goeie complete uitlaat.
Is deze nog ergens via de normale auto-onderdelenhandel te koop?
Walker levert nog wel de eerste pijp maar het achterste deel met de bocht over de achteras en de demper is helaas niet meer leverbaar...
Zijn er nog andere aanbieders/merken die 404 spul leveren? (Bosal levert volgens hun website ook niks meer.)

Plaats reactie