403 Pickup diesel; restauratieproject

Voor de Peugeot 203 en 403
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by 403diesel »

Weer even wat rustiger geweest met de Pickup maar we zijn weer aan de gang. Mal voor de ribben in het achterschot wat aangepast, plaatje ongeveer op maat gemaakt en kloppen maar. Er zitten nu 2 ribben in en de plaat is nog redelijk recht. Eerst de andere 4 erin, beetje recht proberen te houden en dan erin lassen. Het fijne klopwerk is denk ik het makkelijkst als het paneel erin zit. Maar even kijken hoe het loopt.
Image
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by 403diesel »

Het gat in het achterschot wat groter gemaakt voor het nieuwe deel.
Image

Even proefpassen.
Image

Ik las eerst dit deel erin voor ik met de stukken aan de zijkanten verder ga om de boel een beetje in verband te houden. Als dit stuk erin zit is het ook wat makkelijker de ribbels wat strakker te kloppen.

Het wordt wel wat.
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
User avatar
ruit'48
Posts: 2774
Joined: 02 Feb 2016, 13:08

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by ruit'48 »

Een stukje bewonderenswaardig vakwerk Serge.. chapeau !

gr.

Kees
Conduis bien et conduis toi bien sur la route avec prudence et gentillesse !
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by 304 Friesland »

Idd een stukje vakwerk ,alleen wat ik een beetje jammer vind dat je dat met een auto doet waar er ook veel betere van te koop zijn en dan zou ik liever de energie in een auto stoppen met veel werk die wel erg zeldzaam is , net zo als de 203 met dichte bak die ik vorig jaar had ,die verdient zo,n behandeling meer in mijn ogen.
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by 403diesel »

Ik kan me je opmerking best voorstellen Hans. Ik heb er toen over gedacht die erbij te kopen maar had er toen de ruimte niet voor en nog een project erbij vond ik ook weer zowat.
Daarbij was deze pickup al gelast. Alles achter de deuren zou goed moeten zijn. Ik had al gezien dat het niet heel netjes gedaan was maar het bleek ook constructief niet echt sterk.
Rationeel gezien had het ding eigenlijk bij het oud ijzer gemoeten idd, net als de sedan. Maar ja, deze heb ik nou eenmaal dus zal het ermee moeten doen.
Weet je waar die 203 is gebleven? Volgens mij is een collega ook met zoéén bezig.

Groet, Serge
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by 304 Friesland »

Ok ja we denken er het zelfde over ,snap het van jou aan de andere kant ook wel aangezien je er al genoeg geld in hebt zitten ,hij had echt beter gelijk het oud ijzer in gemoeten maar ja soms ga je de verkeerde weg in en kun je niet meer terug of het kost je veel geld.
Die 203 is wel ergens bij jou in de buurt beland , ene AB die wel vaker oldtimers koopt en verkoopt heeft hem gekocht en weer verkocht daar ergens maar weet dus niet precies waar.
Dit was maar als voorbeeld bedoeld maar als zo een klaar is heb je wel wat aparts , een pick up is leuk maar er zijn er nog redelijk wat van.
De renault die ik nu gekocht heb daar zijn er in frankrijk nog genoeg van maar hier niet zo veel en al helemaal niet met de bak die er op zit ,dat maakt hem voor mij toch een beetje speciaal ook met de zijklepmotor er in.
Als het goed is zit daar geen of vrijwel geen laswerk aan en hij moet ook oud blijven dus alleen het technische gedeelte maar daar red ik mij wel mee.
Hij komt echt uit het zuiden dat is mooi maar ja verder een gok of de motor nog wat is of toch versleten is .
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by 403diesel »

Het middelste deel van het achterschot zit inmiddels vastgehecht.

Image

Nu de zijkanten.
De hoop dat het een keer mee zou vallen heb ik inmiddels laten varen [SMIRKING FACE]. Er blijft niet veel origineel materiaal meer over.

Image

Image

Image

Groet, Serge
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by MarcoPeus »

Phoe wat een monster klus. Echt overal zit wel een stukje roest of een gat.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by 304 Friesland »

Als je net zo iets koopt als bijvoorbeeld mijn Renault dan ben je vast onwennig ,GEEN Laswerk haha . maar ja wel de nodige andere dingen te doen.
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by 403diesel »

En weer verder. Nog wat meer roest ;-)
De schuine verbindinsplaat zat niet meer aan de kokerbalk; een flink stuk weggeroest. Dit is een eenvoudig plaatje dat makkelijk te verwijderen is door een paar puntlassen uit te boren.
De nieuwe zat er vrij snel in.
Image
Image

Iets meer werk was de zijkant van het achterschot. Het verwijderen was hierboven al gepost.

Daarna het profiel van de felsrand overnemen op karton, de plaat op (over) maat maken en een geprofileerde rand bijna 180 graden omzetten. Daarna wordt de rand van de B-stijl ertussen geklemt. Eigenlijk hetzelfde als de buitenplaat van een portier op het binnenframe gefelsd zit.

Image

Image

Image

Image

Ook de verbindingshoeken tussen het achterschot en de zijschotten van de laadbak waren te slecht.


Image

Image

Image

Begint nu wel op te schieten alhoewel er nog veel te doen is.

Groet, Serge
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
Post Reply