403 Pickup diesel; restauratieproject

Voor de Peugeot 203 en 403
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by 403diesel »

Toch alweer erg lang geleden sinds de laatste update.

Ik heb intussen de dieselmotor uit de sedan erin gezet zodat ik de pickup apk zou kunnen laten keuren voordat ik er een benzinemotor in zou kunnen zetten.
Hoezeer ik ook van de diesels hou ik zet er toch een benzinemotor in. Al is het maar om te kijken hoe dat bevalt. Zal iig een stuk vlotter en stiller zijn. Het milieuverhaal zal ook een steeds grotere rol gaan spelen.
Effin, de diesel kan er weer uit omdat de pickup inmiddels APK vrij is.
Als benzine bevalt laat ik ook het kenteken omzetten.



Verder ben ik nog even bezig geweest met het uitlijnen van de laadbak. Deze stond in eerste instantie iets scheef waardoor visueel de bovenkant van de achterklep scheef liep ten opzichte van de dwarsbalk tegen het cabineschot. Geen porem om te zien als je achter de auto staat. Na losslijpen van een paar hechtlassen de langsbalken onder de vloer van de laadbak uitgelijnd en definitief vastgelast.

Vorige week het 2e zijschot erin gelast (eerste zat er al een jaar of 2 op) en de wielkasten er weer in gelast. Ik heb er nog aan zitten denken nieuwe wielkasten te maken omdat de oude een zwaar leven gehad hebben en erg gedeukt en vervormd zijn, maar ik heb de originele een beetje uitgeklopt en terug geplaatst. Onderdeel van de geschiedenis zullen we maar zeggen. Vervangen kan altijd nog een keer zonder de hele laadbak af te breken.

Deze week ook 2 dagen aan de pickup besteed. Alles nagelopen, nog wat puntlasjes gemaakt, alle puntlasnaden vol laten lopen met RX5, wielkasten op de naden afgekit, vloer (ook de onderkant inclusief de balken) en de binnenkant van de bak ontvet, geschuurd, weer ontvet en in de RX10 RAL 7015 gespoten. Deze kleur komt redelijk overeen met de originele kleur. De buitenkant van de zijschotten en het cabineschot boven de dwarsbalk worden met 2K autolak in de originele kleur gespoten zodat de buitenkant één geheel is.

Image

Image


Dan kunnen we weer gaan opbouwen maar dat zal nog best even duren. Tijd is schaars geworden.
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
aixpeugeot
Posts: 471
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by aixpeugeot »

idd al weer een tijdje geleden ja :shock:
leuk dat je nog eens iets eraan doet. maar apk ? hoe oud is deze auto ? die moet toch intussen apk vrij zijn lijkt me zo 8-)
succes met verdere werkzaamheden.

diesel en milieu verhaal zou ik me niet zo'n zorgen over maken. is toch inmiddels ouder dan 40 jaar. dat waren pas milieu vriendelijke diesels. geen fijnstof en co2 zuinig laten we maar zeggen. nox wisten ze nog niks vanaf in die jaren....
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by Beeperhorrie »

Benzine motor. Maar wat dan precies? Eentje uit een 403 of een V6 uit een 605? Laatst met een Xantia gereden met zo'n motor plus automaat maar dat rijdt ook wel erg stil.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by paull en paulla »

403diesel wrote: 30 Dec 2021, 00:00 Toch alweer erg lang geleden sinds de laatste update.

Tijd is schaars geworden.
Tijd en ruimte zijn altijd schaars.
En toch zie ik enorme progressie ;)
Knap werk bovendien.
Mag ik vragen, waar je (U) druk me bezig bent?
Beste wensen voor het komende jaar, vol verrassingen...
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Post Reply