Mijn 63 Bachee D

Voor de Peugeot 203 en 403
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Mijn 63 Bachee D

Post by MarcoPeus »

Na maaaaaaaaaaaaaaanden stilstand met een lading groen/takken/blad/tuin afval moest ik vandaag profiteren van het mooie weer en toch maar even gaan rijden met Bacheetje.
Eerst even het dieselfilter ontluchten (altijd wel een beetje lucht in na zo'n lange stilstand) en dan 1,5 minuut voorgloeien.
Na 2 pogingen starten, startte mevrouw met een hoest en een kuch.
De achter remmen wilden in eerste instantie niet zo graag maar na wat aandringen zijn we toch op weg gegaan.
Ze houdt zich goed en wil voorruit.
Bij thuiskomst even aan de achter remmen voelen maar die moeten toch even uit elkaar, ze worden warm dus komen niet goed terug.
Voor lijkt ook 1 rem meer te doen dan de andere terwijl ik die 1,5 jaar geleden uit elkaar heb gehad om schoon te maken en van nieuwe RVS te voorzien. Tijd voor revisie dus.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: Mijn 63 Bachee D

Post by Harrie »

leuk dat de 403 Bachee weer gereden heeft :)
Als je de auto stalt : niet op de handrem zetten ! Dan kunnen de achter-remmen idd vast gaan zitten.
Revisie is een goed plan, remmen zijn té belangrijk ;)
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 63 Bachee D

Post by MarcoPeus »

Handrem heb ik inderdaad niet in gebruik mar desondanks lopen de remmen toch aan. Ik had al een wiel eraf gehaald maar krijg de trommel niet rond met de hand. Moet eigenlijk eens weten welke cilinders er op zitten dan bestel ik alles nieuw. De prijs is echter van dien aard dat ik niet alle maten wil bestellen om er zeker van te zijn dat ik altijd iets goeds heb. Bovendien zitten er 8 cilinders op een 403 dus dat maakt t ook vrij kostbaar.
Dit jaar is Bachee aan een APK toe (de laatste in haar leven) dus moet ik nog een keer goed voor de dag komen.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
Brownie
Posts: 92
Joined: 04 Feb 2016, 19:45

Re: Mijn 63 Bachee D

Post by Brownie »

MarcoPeus wrote:... (de laatste in haar leven) ....
Volgens mij geldt nog steeds vrij stelling alleen voor auto's van voor 1-1-1960, toch?
403 Break Diesel 1960
204 Cabriolet 1968
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
604 GTI BVA 1985
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: Mijn 63 Bachee D

Post by Harrie »

MarcoPeus wrote:Handrem heb ik inderdaad niet in gebruik mar desondanks lopen de remmen toch aan. Ik had al een wiel eraf gehaald maar krijg de trommel niet rond met de hand. Moet eigenlijk eens weten welke cilinders er op zitten dan bestel ik alles nieuw. De prijs is echter van dien aard dat ik niet alle maten wil bestellen om er zeker van te zijn dat ik altijd iets goeds heb. Bovendien zitten er 8 cilinders op een 403 dus dat maakt t ook vrij kostbaar.
Dit jaar is Bachee aan een APK toe (de laatste in haar leven) dus moet ik nog een keer goed voor de dag komen.
Stel de stelnokken terug ( eerst gangbaar maken *} ) Klop met een zware hamer ( moker ) op de trommel zodat de schoenen lossen.
Dan moet de trommel er af kunnen, Haal in de trommel de roestrand weg ( e.v.t. ietsjes uit laten draaien ).
Cilinders zijn idd. kostbaar, Bosch levert ze nog voor J7 met trommelremmen vóór, misschien heb je daar kans ?

grt, Harrie

*} Gangbaar maken stelnokken : aan achterzijde v.d. ankerplaat inspuiten met goede kruipolie en 24 á 48 uur laten inwerken.
Eventueel even heet stoken met acytheleen-brander. Gebruik altijd een goed passende stelsleutel, anders draai je de nokken kapot.
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: Mijn 63 Bachee D

Post by 403diesel »

Op de achterwielen zit er maar eentje dus dat scheelt weer. HRC is gereviseerd vlak voor je de pickup kocht.
Wielremcilinders zijn dacht ik de grootste (24,8?? Mm)
Kan ik morgen wel even opzoeken.
Stelnokken is verleidelijk om daar een steeksleutel op te zetten maar daarmee draai je de boel rond als het een beetje vast zit en dan ben je verder van huis ;)
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
User avatar
Jacqabe
Posts: 178
Joined: 21 Feb 2016, 19:29

Re: Mijn 63 Bachee D

Post by Jacqabe »

Ik heb onlangs bij die van mij e.e.a. vervangen.
Remcilinders voor 4x 1.1/4 inch.
Remcilinders achter 2x 1.1/8 inch.
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 63 Bachee D

Post by MarcoPeus »

Brownie wrote:
MarcoPeus wrote:... (de laatste in haar leven) ....
Volgens mij geldt nog steeds vrij stelling alleen voor auto's van voor 1-1-1960, toch?
Bram, vanaf 1 Jan of 1 Jun 2018 dus en de 403 moet op 2 jun 2018 gekeurd worden, komt goed uit dus.
http://fehac.nl/50-jaar-oude-voertuigen ... d-van-apk/

@Abe, dan zou voor dus 31,8 erop zitten en achter 2.86?

@Serge, zo'n stelsleutel heb ik helaas niet, is dat ergens te bestellen of van te maken?

@Harrie, Serie04 en ook Franzose heeft ze, maar kosten tussen 30 en 60 euro p/st

Dat er maar 6 op zitten scheelt weer.
Ik reed met Bachee en toen ik remde merkte ik wel dat de voorremmen scheef aangrepen. Ik heb de remmen voor 1,5 jaar geleden uit elkaar gegooid en schoon gemaakt/gesmeerd maar toch trok de auto naar links. Kan dat een verschil in afstelling zijn?

Gekke is dat Serie04 30, 31,75 en 28,5 heeft voor de voorzijde en 25,4 of 28,5 voor de achterzijde. Ik weet dus nu niet welke ik moet bestellen.
Ik zal t eerst maar eens gewoon uit elkaar halen en meten. Meten is weten zei een leraar van de MTS altijd.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
Jacqabe
Posts: 178
Joined: 21 Feb 2016, 19:29

Mijn 63 Bachee D

Post by Jacqabe »

Jacqabe wrote:Ik heb onlangs bij die van mij e.e.a. vervangen.
Remcilinders voor 4x 1.1/4 inch.
Remcilinders achter 2x 1.1/8 inch.
Dit is wat er bij mij op zit, is bouwjaar 1962.
De stelsleutel heb ik gekocht op ebay, zoek maar eens op 10mm - 1/4"
Maat is ook voor Engelse auto's.
Op bijgevoegde foto kun je de juiste remcilinders selecteren.
Liggen ook wel bij de Aph.
ImageImage
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: Mijn 63 Bachee D

Post by 403diesel »

De remsleutel kan je zelf samenstellen als je een uitgebreide doppenset hebt.
Ik gebruik dan iets van 1/4" verloopdop met het gat op de stelnok, daarop een dop waarin een imbus past. Met de imbus verdraai je dan de nok zonder deze te mollen.

Wat betreft de cilinders, misschien zijn er voor de cilinders nog revisiekitjes te krijgen. Even een hoonsteen er doorheen als de cilinders niet ingeput zijn maakt ze schoon en vrij van oppervlakteroest.
Remverschil kan wel degelijk een gevolg van ongelijke afstelling zijn maar je moet eerst de andere mogelijke oorzaken uitsluiten zoals slechte slangen (voor), mogelijke lekkage waardoor natte voeringen en de trommels eens opschuren.
Het kan ook dat door het staan de trommels aan één kant iets roestiger zijn dan aan de andere kant. Een paar keer flink remmen dan er al voor zorgen dat ze meer gelijk trekken.
Ik haal voor de APK de remmen altijd even los om ze schoon te maken en de trommels licht op te schuren. Dan een paar keer remmen.
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
Post Reply