403 U8 weer op de weg -Ivo van Duin-

Voor de Peugeot 203 en 403
Post Reply
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

403 U8 weer op de weg -Ivo van Duin-

Post by MeneerPeugeot »

Berichten gekopieerd van het eerdere forum :)
Ivo van Duijn wrote:Na jaren lang niet gebruikt te hebben en omdat nu alle andere projecten zogoed als af zijn ben ik bezig mn 403 pick up weer rij klaar te maken. De reden dat ik hem niet gebruikte is dat de 404 s die ik rij veel comfortabler zijn. Vooral de bank die er in zit is nu hopeloos na 100 km echt pijn in mijn rug. Wat er al gebeurt is;
een "moderne " achteras in combinatie met een C2 bak wat een hoop herrie scheelt op de snelweg,
een transitor ontsteking in van een 505 zodat hij ook start na een jaar stilstaan
en ook een moderne altenator .
Wat nog te doen ? De bank dus, kachel ventilator (voor in de balk) is stuk en daar moet ik wat op vinden . De grootste uitdaging is de motor wat sneller maken. Omdat de versnellingen wat langer zijn kom ik wat te kort qua vermogen. Ik heb al veel op het net gezocht, een blower ligt een beetje buiten mijn budget. Ik fantaseer over een dubbele carburateur met aangepast spruitstuk en andere uitlaat.
MarcoPeus wrote:Leuk project Ivo, plaats eens wat fotos van je auto, altijd leuk.
403diesel wrote:Hoi Ivo,

Wat betreft de kachel, kan je niet beter ombouwen naar het model na 1960 met het kachelhuis binnen?
Ik weet niet goed hoe efficient het oude systeem is maar volgens mij is bij koud weer de warme lucht in de balk al grotendeels afgekoeld voordat deze de cabine bereikt. Volgens mij heb je niet veel meer nodig dan een kachelhuis (neem er dan gelijk een met ventilator; je hebt ze ook zonder), wat slang en een buis. De buis loopt vanaf de afvoer van de kachelradiator naar de aansluiting onderin de koelradiator.
De buis is makkelijk te maken, is 16 mm origineel maar ik heb deze nagemaakt uit 15mm cv buis.
Kachelhuis is wel te krijgen bij APH of Hennie. Misschien heb ik er straks uiteindelijk eentje over maar dat weet ik pas als mijn pickup ver in elkaar zit. Ben bang dat dat nog even duurt :oops:

Groet, Serge
Ivo van Duijn wrote:Mijn 403 nu bijna 20 jaar in mijn bezit. Lang gebruikt als bedrijfswagen en nu de laatste jaren als opslaghok, maar zoals al vermeld gaat hij binnenkort weer de weg op.

Image
MeneerPeugeot wrote:20 jaar in bezit 8-) 8-) Erg gaaf
ps wat een mooie 403, de kleurstellingen staan haar erg goed
MarcoPeus wrote:Inderdaad, heel mooi. Ik hoop dat ze snel op de weg komt zodat ze mee kan doen aan Café-et-Voitures 2016 in Sittard.
Ivo van Duijn wrote:Met de bank begonnen. De zitting heb ik steviger gemaakt door alle veren met elkaar te verbinden en er nog een camping matje in te stoppen. Dit is nu zo bij al mijn auto s en dat zit een stuk beter. Met zo n rugleuning heb ik nog geen ervaring. Het verenpakket wat erin zat was op verschillende plekken gebroken en gaat nu weg. Hoop dat dit vooral de oorzaak was van het niet lekkere zitten. Maak nu 2 platen in het frame en doe er dan wat matrasspul op. Dit wordt uitproberen wil ook bereiken dat het niet te dik is om zo wat meer ruimte in de cabine te hebben. Dat is nl. ook een reden waarom ik liever in een 404 pick up rij i.p.v. de 403.

Image
403diesel wrote: In een 403 wordt het probleem denk ik groter omdat rugleuningen van de stoelen nog wat dikker zijn.
De ruimte in de cabine van een 403 is redelijk krap waardoor ik iig zeker de eerste tijd behoorlijk kramp in mijn schenen krijg omdat ik te kort op de pedalen zit.

Groet, Serge
Last edited by MeneerPeugeot on 05 Feb 2016, 14:25, edited 1 time in total.
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Re: 403 U8 weer op de weg -Ivo van Duin-

Post by MeneerPeugeot »

Harrie wrote:
403diesel wrote: In een 403 wordt het probleem denk ik groter omdat rugleuningen van de stoelen nog wat dikker zijn.
De ruimte in de cabine van een 403 is redelijk krap waardoor ik iig zeker de eerste tijd behoorlijk kramp in mijn schenen krijg omdat ik te kort op de pedalen zit.

Groet, Serge
Dat zou je op kunnen lossen door de bestuurdersstoel hoger te monteren, maar dan zit je met je kruin tegen het dak bij een 403.... :roll:
Ivo van Duijn wrote:Heb ik ook nog overwogen maar eerst maar eens kijken hoe het met de veranderde bank gaat. Hij is vandaag af gekomen en als hij zo op de grond staat zit hij erg goed. Het echte oordeel komt pas als ik de eerste 100 km erop heb
Image
Ivo van Duijn wrote:Met het controleren van de onderkant heb ik van een blaasje toch ook weer een project kunnen maken.
Image
MarcoPeus wrote:Oei, da's een leuk klusje weer. Gelukkig is het "winter" en staat de auto vaak toch binnen dus kun je hobbyen.
Ivo van Duijn wrote:Al het slechte metaal weg gehaald om zo weer fijn te kunnen lassen. Er zijn wat kusjes aan andere auto s tussen door gekomen vandaar dat het project stil stond.
Image
403diesel wrote:Dit valt me erg mee Ivo. Onderkant van deze dwarsbalk is vlak en de flenzen zien er goed uit.
Succes maar je hebt het vervelendste werk al gehad.
Ivo van Duijn wrote:Ja de 403 komt uit de tijd dat er nog echt metaal gebruikt werd. Vandaag het plaatje erin gelast en gekit, dan kan het komende week als ik in Frankrijk ben mooi drogen. Ik hoop in Frankrijk een stel 16 inch wielen te kopen voor de pick up, familiale, .... . Een nieuw project in ieder geval.
Image
Last edited by MeneerPeugeot on 05 Feb 2016, 14:26, edited 1 time in total.
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Re: 403 U8 weer op de weg -Ivo van Duin-

Post by MeneerPeugeot »

Ivo van Duijn wrote:staal 5 gaten, nee dus.
Ivo van Duijn wrote:Mijn fantasie had de werkelijkheid weer in gehaald. Ik keek net naar de advertentie voor het adres, ze stonden beschreven als Dangel wielen en die zijn 16 inch geloof ik. In de advertentie staat dat ze 15 zijn dus ik heb het fout of de adverteerder . Nu het imperiaal al op de familiale zit geeft dat ruimte voor andere schatten uit frankrijk, ook leuk.
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
Ivo van Duijn
Posts: 67
Joined: 03 Feb 2016, 06:44

Re: 403 U8 weer op de weg -Ivo van Duin-

Post by Ivo van Duijn »

Er is nog van alles gedaan aan de 403:
Er stond nog een radiator in het magazijn met een nieuw binnenwerk
Verdamper vervangen voor een resent model
Bedrading nagelopen en alle twijfel stekkertjes vervangen voor nieuwe gesoldeerde en de hele bedrading naar achter nieuw
Een hele aardige man heeft de fan van de verwarming gemaakt en de lucht doorvoer rubbers onder het dashboard zijn vervangen
Er zit nu eindelijk een originele startmotor in met kabel bediening, 20 jaar geleden uit een wrak gehaald in een frans bos
kleppen stellen en nieuwe klep deksel pakking, oude pakking bleek veel false lucht te geven en dat scheelt een heleboel
wat grotere carburateur en buis in luchtfilter vervangen voor grotere uit een 404, ik hoop dat dat wat resultaat geeft
Ik zou er nu in kunnen gaan rijden maar het is er nog niet van gekomen, nu ik de luxe heb van de 404's ben ik bang dat het tegenvalt. Wel heb ik hem al een paar keer een tijdje laten lopen en dat alleen is het hebben/stallen/verzekeren van de auto waard.
IVARIO
Posts: 442
Joined: 03 Feb 2016, 06:34

Re: 403 U8 weer op de weg -Ivo van Duin-

Post by IVARIO »

leuk!
Peugeot 205 Génération 1997, Citroën 2CV6 Spécial 1986, VW T3 Eurec Cassandra camper 1980, NSU Prinz 4L 1972.
Ivo van Duijn
Posts: 67
Joined: 03 Feb 2016, 06:44

Re: 403 U8 weer op de weg -Ivo van Duin-

Post by Ivo van Duijn »

Utrecht Amsterdam Utrecht , het eerste ritje sinds... . Het rijdt en remt en is heel sympathiek.
Nu nog bezig om de rugleuning wat naar achter te krijgen .

Image
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: 403 U8 weer op de weg -Ivo van Duin-

Post by 304 Friesland »

Een bekend probleem voor een pick up ,ze zijn gemaakt voor kleine fransmannetjes en als je langer ben dan heb je toch wel een beetje een probleem, ik kan er met 1,85 ook niet goed in zitten ,wat de reden is dat ik hem vrijwel zeker weer verkoop en iets terug koop waar ik wel genoeg ruimte in heb :oops: :oops:
Dat is ook frans maar begint met de r van rommel.
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 403 U8 weer op de weg -Ivo van Duin-

Post by Harrie »

Ivo van Duijn wrote:Utrecht Amsterdam Utrecht , het eerste ritje sinds... . Het rijdt en remt en is heel sympathiek.
Nu nog bezig om de rugleuning wat naar achter te krijgen .

Image
p r a c h t i g , Ivo ;)

tja, wat krap voorin, succes met de rugleuning, ik hoop dat je een goede oplossing vind.
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Ivo van Duijn
Posts: 67
Joined: 03 Feb 2016, 06:44

Re: 403 U8 weer op de weg -Ivo van Duin-

Post by Ivo van Duijn »

Ben er inderdaad druk mee geweest. Een beperking qua ruimte is het profiel tussen de raampjes in de cabine. Ik heb nu 2 rugleuningen gemaakt die verder dan dit profiel dus tegen de achterwand komen. Dit scheelt boven aan de leuning 3.5 cm en onder aan de leuning 10 cm. Ook heb ik de rugleuningsmatras zo dun mogelijk gemaakt. Resultaat 2 kuipstoelen verstopt in een bank. Zo in de werkplaats lijkt het een heel stuk de goede kant op voor ons noordelijke reuzen.
Image
Post Reply