Materiaal differentieel

Voor de Peugeot 203 en 403
Post Reply
PeterH
Posts: 135
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Materiaal differentieel

Post by PeterH »

203 differentieel.jpg
203 differentieel.jpg (94.28 KiB) Viewed 1797 times
Zomaar een interessevraagje:
Weet iemand waarom er voor brons gekozen werd i.p.v. het goedkopere en sterkere staal als materiaal voor het differentieel?
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Materiaal differentieel

Post by Beeperhorrie »

wellicht vanwege dat staal misschien te bros was, er zijn enorme ontwikkelingen geweest in de aanpassing van legeringen. In die tijd zag je dit bij meer merken in brons uitgevoerd.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Materiaal differentieel

Post by paull en paulla »

PeterH wrote: 06 Nov 2022, 13:58 203 differentieel.jpg

Zomaar een interessevraagje:
Weet iemand waarom er voor brons gekozen werd i.p.v. het goedkopere en sterkere staal als materiaal voor het differentieel?
Zelfsmerende werking.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
User avatar
Marielouise
Posts: 21
Joined: 23 Jul 2022, 16:32

Re: Materiaal differentieel

Post by Marielouise »

Vanwege de unieke mechanische en chemische eigenschappen van brons.

Omdat het is gemaakt van een non-ferro metaal, zal een bronzen wormwiel geen moleculen 'wegvangen' van de aandrijfworm en andere componenten.

Hierdoor wordt voortijdige tandwielslijtage aanzienlijk verminderd in vergelijk met een staal-op-staal oplossing. Dus daardoor een mooi en vrijwel onderhoudsvrije, corrosiebestendige en betrouwbare werking van onze wormwielen ;-)

Maar goed ik vervang toch met enige regelmaat de olie volgens instructie elke 6000km , bij mij dus bijna jaarlijks. Maar goed een geringe kostenpost gelukkig.
PeterH
Posts: 135
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Materiaal differentieel

Post by PeterH »

Dank voor de uitleg,
ik had eerder het idee dat brons sneller zou slijten als staal, maar dat is dus gelukkig niet zo
:)
User avatar
Marielouise
Posts: 21
Joined: 23 Jul 2022, 16:32

Re: Materiaal differentieel

Post by Marielouise »

Heb ooit een artikeltje geschreven hoe je plantaardige (de standaard destijds) en minerale achteras olie van elkaar kunt onderscheiden.

Deze mixen namelijk niet en dus rampzalig mocht je de verkeerde kiezen. Zie je natuurlijk vrij makkelijk qua kleur (en geur). Maar met chemische achtergrond is een analytische test natuurlijk leuker :-)

Zal even graven waar ik het heb
Post Reply